W świecie kolorów -propozycje zabaw wyrabiających znajomość nazw i rozróżniania podstawowych kolorów oraz umiejętność tworzenia rytmów.

Proszę o przygotowanie klocków w czterech podstawowych kolorach lub wycięcie karteczek (można wykorzystać gotowe karteczki )

  1. Inscenizacja zabawy na podstawie wiersza „Kolory” – wskazywanie dowolnego klocka z odpowiednim kolorem usłyszanym podczas czytania wiersza.

Mam czerwoną piłkę, a czerwone kalosze

I czerwoną sukienkę do przedszkola noszę.

Żółte słońce świeci nad żółciutkim piaskiem,

Cytryny są żółte i okropnie kwaśne.

Jem czerwone poziomki, gdy jestem na łące,

I przyglądam się małej czerwonej biedronce.

Pod zielonym liściem siedzi sobie żaba.

Jest cała zielona, zupełnie jak trawa.

Niebieski balonik na niebieskim niebie

Jak niebieska chmurka płynie wprost do ciebie.

Zamiast kwaśnych cytryn jem żółte banany,

A żółty słonecznik dostałam od mamy.

Rozmowa na temat treści wiersza :

Czy pamiętasz :

co było w kolorze czerwonym?

co było w kolorze żółtym?

co było w kolorze zielonym ?

co było w kolorze niebieskim?

lub :

jakiego koloru była piłka, sukienka, biedronka itd ?

jakiego koloru był słonecznik, słońce itd.?

jakiego koloru była żaba, liść itd.?

jakiego kolory była chmurka, niebo, balonik?

2.Zabawy z kolorowymi klockami – zachęcanie do segregowania klocków wg kolorów  i układanie dowolnych kompozycji przestrzennych lub płaskich z klocków w jednym kolorze(zamiast klocków mogą to być np. kartoniki lub kartki w czterech podstawowych kolorach: żółtym, zielonym, czerwonym i niebieskim)

3.Zabawa matematyczna „ Kolorowe rytmy”– zaproponujcie dzieciom układanie z klocków pociągu na początku z dwóch wagoników w kolorach (np. czerwony i niebieski) – to tzw. „rytmy” czyli powtarzające się ciągi. Zadanie dla dziecka polega na poprawnym układaniu schematu: czerwony- niebieski, czerwony- niebieski itd., potem można układać trzy, cztery kolory np. czerwony – niebieski-zielony czy np. zielony-czerwony-żółty-zielony ( lub w innej kolejności-ważne aby dziecko poprawnie odtwarzało kolejność występujących po sobie kolorów, można utworzyć dwa do czterech powtórzeń,  w zależności od poprawności wykonania zadania przez dziecko )

4.Zabawa „Jakiego koloru brakuje?”- przygotujcie kartoniki lub klocki w czterech podstawowych kolorach i rozłóżcie na dywanie przed dzieckiem. Poproście je żeby zamknęło na chwilę oczy i zabierzcie jeden klocek (kartonik) – zadaniem dziecka jest odgadnięcie jakiego koloru brakuje. Jeśli dziecko chętnie się bawi można zwiększyć poziom trudności i dołożyć większą ilość klocków ( kartoników), a może kolejny kolor? Zabawę powtarzamy kilka razy.

5.Wyszukiwanie różnorodnych zabawek i przedmiotów w domu w kolorze zaproponowanym przez dorosłego i gromadzenie w wyznaczonym miejscu np. na dywanie. Po zabawie dzieci odnoszą wszystko na swoje stałe miejsca. Można zaproponować dziecku, aby z zamkniętymi oczami wylosowało klocek, powiedziało jego nazwę i wymieniło nazwy przedmiotów, zwierząt roślin itp., w tym kolorze.

  1. Na koniec – propozycje zabaw z kolorami  w pochmurne dni, a teraz w szczególności na dobry nastrój  – oto link : http://maluchwdomu.pl/2018/09/kolorowe-wodne-warstwy-eksperyment.html
  2. Można także pobawić się w tworzenie nowych kolorów ( barwy pochodne ) z barw podstawowych – w tym celu przygotowujemy trzy szklane pojemniki z wodą, moczymy w każdym inny kolor bibuły ( czerwona, żółta, niebieska) gdy woda się zabarwi wyciągamy bibułę. Bawimy się z dzieckiem – pytamy jaką nazwę mają te kolory, dziecko wskazuje i nazywa kolor lub dorosły nazywa kolor, a dziecko wskazuje.

W osobnym pojemniku łączymy ze sobą dwa kolory – dziecko nazywa kolory  (można za pomocą łyżeczki lub jak jest w domu to najlepiej pipetką – uczymy dziecko jak pobrać do pipety płyn ), zapoznajemy z nazwą, jak dziecko wie to samo nazywa powstałe kolory – można eksperymentować z kolorami, zabawa ma być dla dziecka przyjemnością :

  • żółty i czerwony = pomarańczowy
  • czerwony i niebieski = fioletowy
  • niebieski i żółty = zielony

z kolei powstałe kolory można też połączyć i nazywać kolejne nowe kolory:

  • niebieski i pomarańczowy da nam kolor granatowy
  • z czerwonego i zielonego otrzymamy kolor brązowy
  • fioletowy i żółty to mix, z którego otrzymamy kolor

Życzę owocnej i miłej zabawy!