Zajęcia: Tydzień dzieci miał siedmioro

Zajęcia: Tydzień dzieci miał siedmioro

Cel główny:

– zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia i próby zapamiętania ich kolejności
– stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności

List do dzieci.

Dzień dobry dzieci!

Nazywam się Pan Tydzień i mam siedmioro dzieci. Słyszałem, że dzieci z Przedszkola Montessori lubią uczyć się i bawić. Dlatego przygotowałem dla Was siedem zadań. Przedstawią je Wam moje dzieci. Pozdrawiam Was serdecznie i życzę miłej pracy oraz dobrej zabawy!


1. PONIEDZIAŁEK

Cześć! Jestem Poniedziałek i chcę przedstawić Wam moją rodzinę. Proszę, posłuchajcie uważnie pewnej bajki.

Słuchanie opowiadania Czesława Janczarskiego Bajka o dniach tygodnia.

Była sobie mama-Kaczka. Miała siedmioro dzieci: trzy kaczuszki i czterech kaczorków. Bardzo to były niesforne dzieci: Kiedy szły pić wodę do źródła — pchały się jedno przez drugie, mąciły czystą wodę. Gdy dostawały jedzenie — rzucały się na nie wszystkie naraz. To samo było przy kąpieli w strumyku: silniejsze odpychały słabsze, trzepotały skrzydełka, nie obeszło się czasem bez bójki.

„Muszę zrobić z kaczętami porządek — rozmyślała mama-kaczka — ale jak?”

I wpadła na taki pomysł: nadała swoim dzieciom imiona. Były to nazwy dni tygodnia: Środa, Sobota i Niedziela — to były kaczuszki. Kaczorki zaś nazywały się: Poniedziałek, Wtorek, Czwartek i Piątek.

Ustawiła kaczka dzieci w kolejności od Poniedziałku do Niedzieli i kazała im chodzić jedno za drugim.

I teraz przy źródle, przy kąpieli i przy jedzeniu, panował wzorowy porządek.

Kaczorek- Piątek nigdy się nie pchał przed Środę, szedł grzecznie za Czwartkiem.

Niedziela nie wyprzedzała Soboty. Kiedyś Sobota chciała wyprzedzić Środę, a potem było jej wstyd, że się tak pomyliła.

Chwali mama swoje dzieci, cieszy się, że wpadła na taki dobry pomysł i że teraz nie ma już kłopotów ze swoją gromadką. Kroczy na jej czele, za nią idzie najstarszy synek Poniedziałek…

Jaka jest dalsza kolejność, powiedzcie sami.


 2. WTOREK

Dzień dobry! Mam na imię Wtorek i jestem bardzo ciekaw, czy zapamiętaliście imiona moich braci i sióstr?

Rozmowa na temat treści opowiadania:

– Ile dzieci miała mama – Kaczka?
– Ile było kaczuszek?
– Ile kaczorków miała mama – Kaczka?
– Jakie imiona miały kaczuszki? – Jakie imiona miały kaczorki?
– Jak miał na imię najstarszy kaczorek?
– Jak miało na imię najmłodsze kaczątko?


3. ŚRODA

Witam Was drogie dzieci. Jestem Środa i słyszałam, że potraficie uważnie słuchać i pięknie odpowiadać na pytania. Ja zaś chcę zobaczyć, czy potraficie ćwiczyć.

Zabawa ruchowa – Gimnastyka

Gimnastyka – dobra sprawa,
co dzień wszystkim radość sprawia.
Gdy niedziela się zaczyna,
trening tydzień rozpoczyna.
W poniedziałek dwa podskoki,
wtorek lubi kroki w boki.
Środa kręci dwa kółeczka,
no a w czwartek jaskółeczka.
W piątek szybko dwa przysiady,
a sobota robi ślady.
I tak przez tydzień cały,
dni tygodnia wciąż szalały!


4. CZWARTEK

Jestem Czwartek i mam dla Was znacznie trudniejsze zadanie niż gimnastyka. Proszę, posłuchajcie i podzielcie na sylaby słowa:

 

PONIEDZIAŁEK           PO-NIE-DZIA-ŁEK
WTOREK                        WTO-REK
ŚRODA                            ŚRO-DA
CZWARTEK                   CZWAR-TEK
PIĄTEK                           PIĄ-TEK
SOBOTA                          SO-BO-TA
NIEDZIELA                    NIE-DZIE-LA


5. PIĄTEK

Cześć! Mam na imię Piątek i słyszałem, że lubicie rysować, więc z zadaniem, które dla Was przygotowałem na pewno świetnie sobie poradzicie. Przygotujcie kartkę i kredki.

Posłuchajcie wierszyka i narysujcie, to co zapamiętaliście.

W poniedziałek słonko
we wtorek deszcz leje
w środę śnieg pada
w czwartek wiatr wieje
w piątek znów deszcz pada
w sobotę słonko świeci
w niedzielę uśmiechają się dzieci.


6. SOBOTA

Dzień dobry. Jestem Sobota i przygotowałam dla Was takie zadanie – Dokończ zdanie.

– W poniedziałek pójdę do …
– We wtorek mama kupi…
– Sąsiadami środy są…
– Tata zabierze mnie w czwartek…
– W piątek pobawię się z siostrą…
– Sobota to…
– W niedzielę padał… .


7. NIEDZIELA

Cześć dzieciaki, jestem Niedziela, a w niedzielę bawimy się.

https://www.youtube.com/watch?v=1ZrVWo2-_rc

Stańcie razem z rodzicami i wykonajcie polecenia.

Magiczna liczba 7- zabawa ruchowo- naśladowcza

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1                                 tupiemy  prawą nogą

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1, To jest 2,             tupiemy lewą nogą

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1, To jest 2, To jest 3,      klękamy na prawe  kolano

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4,       klękamy  na lewe kolano

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5,   opieramy się na prawym łokciu

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6,   opieramy się na lewym łokciu

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6, To jest 7. kładziemy  się na podłodze.

Artykuł w wersji do wydruku