Realizacja Ogólnopolskiego Programu „Uczymy Dzieci Programować” – lekcja pierwsza.

Już po raz kolejny włączyliśmy w Ogólnopolski Program pod przewodnictwem Pani Anny Świć i Pana Rafała Mitkowskiego „Uczymy Dzieci Programować”. Nasza pierwsza lekcja dotyczyła bezpieczeństwa na drodze. Powrót do przedszkola  nierozerwalnie wiąże się z poruszaniem po drogach, zarówno pieszo jak i samochodem, dlatego tak ważne jest, żeby dzieci w drodze do przedszkola oraz podczas powrotu były bezpieczne, by potrafiły zachować wszelkie niezbędne zasady, które im to bezpieczeństwo zapewnią. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza, dzieci na bazie wybranych grafik, przeanalizowały różne sytuacje zachowania na drodze, wybrały te właściwe i te niewłaściwe, następnie, przy pomocy symboli graficznych (strzałek), tworzyły kod, który prowadził je po polach przedstawiających grafiki bezpiecznego zachowania się na ulicy – grafiki z niewłaściwym zachowaniem się osób na drodze miały być przez dzieci omijane. Tak powstała, stworzona przez nas, bezpieczna droga z przedszkola do domu. Po pracy z matą do kodowania rozpoczęły się zadania z Ozobotami – edukacyjnymi robotami, którym dzieci musiały stworzyć drogę pozwalającą w sposób bezpieczny dotrzeć do celu. Dzieci odczytywały kody, umieszczały je na trasie, dostosowywały trasę do zasad ruchu drogowego omijając sytuacje niebezpieczne  i groźne. Uwzględniały znaki drogowe, w tym sygnalizację świetlną i policjanta kierującego ruchem. W taki właśnie sposób Ozoboty i mata do kodowania pozwoliły nam utrwalić i pogłębić wiadomości dotyczące bardzo ważnego tematu – bezpieczeństwa na drodze.

Ogólnopolski Program ,,Uczymy Dzieci Programować” ma na celu ukazanie, iż nauka programowania nie musi być ani trudna, ani nieciekawa, ani przeprowadzana wyłącznie w pracowni komputerowej. Projekt ten pokazuje,  że podstaw programowania można uczyć się na wiele sposobów, wplatając go do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, ani posiadanego w placówce wyposażenia. Program ten udowadnia, iż nie istnieje bariera programowania – można programować na edukacji matematycznej, językowej czy plastycznej; można programować bez użycia sprzętu komputerowego, będąc poza siecią, bez połączenia z Internetem lub łącząc aktywności – praca na kartach z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych.  

Poza wieloma korzyściami płynącymi z nauki programowania, jeden jest niebywale ważny – zajęcia z elementami programowania to świetna zabawa, ogromna radość i doskonale spożytkowany czas. Pierwsza lekcja za nami. Z niecierpliwością czekamy na kolejne zadania.