Pomóż mi, a zrobię to sam-samodzielność w grupie Zielonej

 

Od października razem z grupą Czerwoną  realizujemy ogólnopolski projekt edukacyjny W świecie Montessori. Celem projektu jest  promocja pracy wg koncepcji Marii Montessori, czyli prezentacja dobrych praktyk edukacyjno-wychowawczych. Pierwszy temat to SAMODZIELNOŚĆ.

Nie dawaj więcej oczom i uszom, niż możesz dać rękom,  to jedno z ważniejszych haseł naszego przedszkola. Przedszkola, w którym dzieci kąpią anatomicznie zbudowana lalkę w prawdziwej wanience, wycierają prawdziwym ręcznikiem i ubierają w prawdziwe ubranka. Przedszkole to drugi dom dziecka, i chcemy aby tak właśnie się w nim czuły. Dlatego dzieci już od pierwszych dni pobytu wdrażane są do samodzielnego funkcjonowania. Bo samodzielność to niezależność. A niezależność to gotowość do podejmowania działań. Te działania to zbieranie doświadczeń na różnych etapach rozwoju dziecka. Działanie to również radość z wykonywania czynności, które często za dziecko wykonywali  do tej pory dorośli. Jaka to frajda samodzielnie nalać wodę z dzbanka do kubeczka. Rozlało się ? Nie szkodzi. Dziecko otrzymuje informację, że musi bardziej uważać. A specjalnie do tego przygotowana ściereczka pomoże w pościeraniu rozlanej wody. Przygotowanie stolików do posiłków, rozłożenie obrusów, sztućców, talerzy daje dziecku poczucie wspólnoty, tworzy więź, wzmacnia poczucie odpowiedzialności i często skłania do poszukiwaniu sposobu rozwiązania zadania. Jednak  samodzielność to nie tylko umiejętność wiązania sznurowadeł, ubierania się czy zamiatania podłogi. To przede wszystkim  umiejętność dokonywania wyborów i wzięcie odpowiedzialności  za ten wybór. W placówce Montessori dziecko codziennie  dokonuje wielu wyborów. Począwszy od wyboru materiału rozwojowego, miejsca i czasu pracy do decyzji o zagospodarowaniu i zaplanowaniu czasu wolnego.

A dokonywanie wyborów to jak pokazuje życie, jedno z najtrudniejszych wyzwań w życiu człowieka.

POMÓŻ MI ZROBIĆ TO SAMEMU- ta prośba dziecka, to dziś  sztandarowe hasło Montessori. Nie wyręczaj więc, lecz wspieraj. Pozwalaj na własne próby, błędy, porażki i sukcesy. Wtedy dzisiejsze poszukujące i chłonne aktywności dziecko, stanie się w przyszłości samodzielnym, niezależnym i odpowiedzialnym dorosłym.