III zadanie w ramach projektu Zdrowo jem, więcej wiem – lekcja: Cukier? Nie, dziękuję!

Kolejnym zadaniem w ramach programu Zdrowo jem, więcej wiem była lekcja Cukier? Nie, dziękuję! Celem lekcji było uświadomienie dzieciom, że jedzenie słodyczy prowadzi do otyłości oraz wywołuje wiele chorób oraz zachęcenie ich do podjęcia decyzji o zmianie nawyków żywieniowych.

Na początku lekcji dzieci wysłuchały fragment książki pt. „Kubuś Puchatek”, po czym dokonaliśmy analizy treści i dzieci wyciągnęły wnioski z zachowania głównego bohatera.

Następnie zastanawialiśmy się co jest zdrowe w naszej diecie, a co nie. Rozmawialiśmy na temat szkód, jakie może poczynić cukier w organizmie człowieka. Dzieci na podstawie planszy zobaczyły produkty o różnej kaloryczności np. 1,5 tabliczki czekolady ma tyle samo kalorii co ok. 12 jabłek, ok. 32 pomidorów,  dwudaniowy obiad (zupa, ziemniaki, kotlet, surówka). Stąd też wiadomo, że najłatwiej przytyć jedząc słodycze.  Następnie przedszkolaki układały wycięte z gazet ilustracje produktów spożywczych na odpowiednich wagonach dwóch pociągów. Jeden pociąg jechał do Krainy Zdrowia, a drugi do Niezdrowej Krainy. Po tym zadaniu, aby się trochę rozruszać każde dziecko wybrało się własnym Zdrowolotem do Tęczowej Krainy. Na „kolorowych przystankach” znajdowały się różne produkty. Dzieci miały ocenić poprzez położenie czerwonego, albo zielonego kółeczka, czy są one zdrowe, czy nie. Czerwone koło oznaczało, że są niezdrowe, a zielone zdrowe. To zadanie sprawiło przedszkolakom dużo radości. Następnie mierzyliśmy za pomocą 5 gramowej łyżeczki zawartość cukru w różnych produktach spożywczych. Po odczytaniu z opakowania zawartości cukru przez nauczyciela, dzieci odmierzały cukier do pojemnika, a następnie wsypywały go do woreczków strunowych. Woreczki z cukrem układaliśmy pod opakowaniami. Zadanie to uzmysłowiło wszystkim jak dużo cukru jemy, nie zdając sobie z tego sprawy. Dzieci stwierdziły, że muszą ograniczyć słodycze. Na zakończenie lekcji nauczyliśmy się piosenki „Ruch i podskok”, do której wykonywaliśmy odpowiednie ruchy adekwatne do treści. Podsumowaniem lekcji było wykonanie karty pracy Cukier? Nie, dziękuję!

Cele lekcji zostały zrealizowane dzieci zrozumiały, że bardzo ważne jest ograniczenie cukru i słodyczy w diecie.