III zadanie w ramach projektu Zdrowo jem, więcej wiem – lekcja: Źródło życia i zdrowia – woda!

Kolejnym zadaniem w ramach programu Zdrowo jem, więcej wiem była lekcja Źródło życia i zdrowia – woda! Celem lekcji było:

– zebranie i porządkowanie informacji na temat wpływu wody na świat roślin, zwierząt i ludzi,

– przekazanie dzieciom wiedzy na temat funkcji i znaczenia wody w organizmie człowieka,

– omówienie, w jaki sposób organizm traci wodę i jak należy uzupełniać wodę w organizmie,

– zwrócenie uwagi dzieci na wartość zdrowotną wody,

– zachęcanie dzieci do picia wody i świadomego wybierania wody zamiast kolorowych napojów gazowanych.

Na początku lekcji wykonaliśmy plakat, który przedstawiał pustynię. Dzieci próbowały wyjaśnić co to jest pustynia: dużo piasku, nie ma wody, nie ma roślin. I miały rację. Tak pustynia – to teren o dużej powierzchni, pozbawiony zwartej szaty roślinnej wskutek małej ilości opadów.

Podzieliliśmy nasz karton – naszą pustynię na dwie części. Na jednej z nich przykleiliśmy z bibuły niebieską  wstęgę. Ta niebieska wstęga to strumyk, który jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki popłynął przez pustynię.

Zadaniem dzieci było zastanowić się, jak ten strumyk wpłynął na otoczenie, krajobraz, życie w tej okolicy? Dzieci podchodziły i dorysowywały swoje pomysły: rośliny, kwiaty, domy, ludzi, zwierzęta. Gdy plakat był gotowy przeanalizowaliśmy jego treść. Dyskutowaliśmy na temat wpływu wody na rozwój przyrody i środowiska.

Następnie rozmawialiśmy na temat roli i znaczenia wody w organizmie człowieka. Dzieci dowiedziały się, że jest ona niezbędnym składnikiem organizmu człowieka, dzięki niej organizm może prawidłowo funkcjonować. Aby to sobie wyobrazić dzieci podzieliły kontur człowieka na 3 części, po czym dwie z nich zamalowały niebieskim kolorem. Na podstawie wykonanych kart pracy dzieci uzmysłowiły sobie jak dużo wody jest w naszym organizmie. Człowiek bez wody może przeżyć najwyżej ok. 7 dni. Do prawidłowego funkcjonowania ludzie powinni przyjmować dziennie ok 2 litrów wody w postaci wody i w pokarmach.

Kolejnym zadaniem był eksperyment: przenoszenie wody za pomocą gąbki. Dzieci przekonały się, że w trakcie przenoszenia trochę wody ubyło. Podobnie dzieje się w naszym organizmie, który wykonuje wiele różnych prac do których potrzebna jest woda. Wodę tracimy np. z moczem, potem, łzami, podczas dużego wysiłku, podczas choroby. Dlatego, aby zachować zdrowie i zapobiegać utracie wody z organizmu należy pić dużo wody.

Następnie zastanowiliśmy się co jest najlepsze do picia. Dzieci podzielone były na 3 grupy. Każda grupa otrzymała inną butelkę napoju: woda mineralna, pepsi, napój owocowy. Przeanalizowaliśmy skład napojów na etykietach. Dzieci wyciągnęły wnioski, że najzdrowszym napojem jest woda, ale pozostałe napoje są lepsze w smaku, ponieważ są słodkie.

Dlatego zaproponowałam im, że zrobimy sobie orzeźwiający napój, który nadal będzie zdrowy. Do wody dodaliśmy pokrojoną w plastry cytrynę oraz listki mięty ogrodowej, oczywiście z naszego przedszkolnego ogródka. Tak przygotowana woda smakowa świetnie gasi pragnienie, dostarcza naturalnych witamin zawartych w owocach, nie obciąża organizmu niezdrowymi dodatkami typu: barwniki, dodatki smakowe, konserwanty oraz nie zawiera cukru, który jest szkodliwy. Przygotowany napój wszystkim bardzo smakował.

Cele lekcji zostały zrealizowane dzieci zrozumiały, jak ważna jest woda w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka i obiecały, że będą ograniczać słodzone napoje, a będą wybierać te zdrowe.