ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE I ODDECHOWE – SPACER EDUKACYJNY

W ramach wzajemnej współpracy nauczyciele wykorzystując metodę spaceru edukacyjnego wymieniają się i prowadzą zajęcia w innej grupie. W ubiegłym tygodniu zamieniłyśmy się z Panią Anią. Przedszkolakom z grupy Zielonej zaproponowałam ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne oraz różnego rodzaju zabawy oddechowe:

  • Gimnastyka buzi i języka,
  • Tor przeszkód – ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi,
  • Karty edukacyjne: kropki muchomora, kwiatek, ćwiczenia w liczeniu – wciąganie powietrza przez słomkę z jednoczesnym unoszeniem poszczególnych elementów i układaniem w odpowiednim miejscu na karcie,
  • Segregowanie pomponików do miseczek ze względu na kolor i wielkość za pomocą słomek,
  • Kolorowe konfetti – dmuchanie przez słomkę do butelki z wodą; obserwowanie powstałych bąbelków oraz poruszających się koralików (koraliki muszą być większe, żeby nie przeszły przez słomkę),
  • Dmuchanie kolorowych piórek, aby utrzymały się w powietrzu.

Rozwój mowy u dzieci jest zróżnicowany i  nie u wszystkich przebiega prawidłowo.  Okres przedszkolny to doskonały czas na doskonalenie mowy i kształtowanie sprawności językowej. Warunkiem prawidłowej wymowy jest sprawny aparat mowy oraz umiejętność prawidłowego posługiwania się oddechem. Dlatego często zabawy i ćwiczenia oddechowe oraz usprawniające narządy artykulacyjne wplatamy w zajęcia, dostosowując je do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci. Zabawy tego typu są bardzo lubiane przez dzieci i chętnie wykonywane.