Z wizytą w muzeum

W dniu 19 maja starszaki z naszej grupy i grupy niebieskiej wybrały się razem na pieszą wycieczkę do jarosławskiego muzeum. Gdy dotarliśmy na rynek, nie mogliśmy się oprzeć urokowi pięknych, kolorowych kamieniczek otaczających rynek. Dzieci wypatrywały ozdobnych detali na fasadach kamienic, w różnych kształtach przypominających kwiaty i liście. Obejrzeliśmy także ratusz stojący w centralnym miejscu rynku, podziwialiśmy wieżę ratuszową i zegar na niej umieszczony. Największym zainteresowaniem cieszyła się jednak fontanna wyrzucająca raz po raz wodę. Gdy weszliśmy do muzeum, przywitała nas przewodnik, który oprowadzał dzieci po kupieckiej kamienicy Orsettich w Jarosławiu. Dzieci były zauroczone wnętrzami, zadawały dużo pytań i uważnie przyglądały się przedmiotom. Największą trudność sprawiło im nie dotykanie eksponatów, gdyż jak wiadomo dzieci, aby poznać – chcą dotknąć. Zwiedzaliśmy Wielką Izbę, gdzie właściciel gościł swoich partnerów w interesach i podpisywał ważne umowy kupieckie. Weszliśmy także na piętro, gdzie właściciele kamienicy mieli swoje prywatne pomieszczenia. Dzieci stwierdziły, że jest tam jak w zamku i dało się słyszeć głosy zachwytu nad wnętrzami. Co rusz odkrywały ciekawe przedmioty, które na pierwszy rzut oka nie zdradzały swojego przeznaczenia, dopiero po wyjaśnieniach pana przewodnika wszystko stawało się jasne. Na zakończenie dzieci mogły przenieść się starodawnego sklepu z zabytkową kasą, a także samodzielnie wykonać kartki pamiątkowe, a także otrzymały przewodniki dla dzieci „Jarosław (nie) do poznania. Wycieczka była bardzo udana i dzieci jeszcze do końca dnia wspominały, co ciekawego widziały w muzeum.