Zadania nauczyciela montessoriańskiego można określić w następujących punktach.
- Nauczyciel ma obowiązek materialnego porządku: precyzyjnie pielęgnować otoczenie tak, że jest ono zawsze czyste i uporządkowane, usuwać zniszczenia wynikające z używania materiałów.
- Nauczyciel powinien uczyć korzystania z pomocy dydaktycznych. Zapraszająco pokazywać, jak wykonuje się ćwiczenia praktyczne z życia codziennego.
- Nauczyciel jest „aktywny”, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem; jest „pasywny”, kiedy to zaznajomienie nastąpiło.
- Powinien obserwować uczniów, aby ich siły nie marnowały się na takie błahostki jak szukanie potrzebnych pomocy dydaktycznych lub prośba o pomoc.
- Musi spieszyć tam, dokąd go dziecko wzywa.
- Powinien słuchać i odpowiadać, kiedy jest do tego zapraszany.
- Ma respektować pracujące dziecko bez przerywania mu.
- Powinien akceptować ucznia, który popełnił błąd bez poprawiania go.
- Powinien akceptować dziecko akurat wypoczywające lub obserwujące pracę innych bez przymuszania go do działania.
- Powinien takiemu dziecku pomóc, proponując mu przedmioty, które ono już raz odrzuciło, sugerując czego jeszcze nie zrobiło oraz gdzie popełniło błąd.
- Dziecku poszukującemu, nauczyciel powinien dać odczuć swoją obecność, natomiast temu, które zajęło się konkretną pracą, nie może przeszkadzać.
- Nauczyciel ukazuje dziecku, że jego praca jest zakończona, że dobrowolnie wyczerpał swoje siły i milcząco ofiaruje mu swoją duszę jako duchowy przedmiot.
Największym osiągnięciem nauczyciela montessoriańskiego jest sytuacja, kiedy dzieci pracują samodzielnie i nie potrzebują jego pomocy i obecności.
Opracowała: Marta Strzelecka