Wzięliśmy udział w IX edycji konkursu grantowego Funduszu Naturalnej Energii ogłoszonego przez GAZ-SYSTEM na najlepszy projekt ekologiczny. Celem konkursu było dofinansowanie realizacji autorskiego projektu na podtrzymanie lub ratowanie środowiska naturalnego, oraz aktywizacja lokalnej społeczności do działań na rzecz poszanowania i ochrony środowiska. Na konkurs wpłynęło 112 wniosków o dofinansowanie, a nasz projekt Działam – doświadczam – odkrywam znalazł się wśród najlepszych i został nagrodzony kwotą 10.000 zł. W uzasadnieniu organizatorzy napisali „Ogromną wartością w projektach, które zostały wybrane do dofinansowania jest łączenie wiedzy teoretycznej z praktycznym działaniem. To połączenie służy poznaniu przyrody, zachęceniu do odkrywania i doświadczania jej uroków.”
Zdobyte fundusze pomogą nam w najbardziej optymalny sposób wykorzystać potencjał ogrodu przedszkolnego, oraz zintegrować istniejące już strefy ekologiczne, takie jak przyrodnicza ścieżka edukacyjna, akwedukt, zegar słoneczny, mini stacja meteorologiczna, altanka z nowymi urządzeniami i stanowiskami do pracy i zabawy.
Zakup urządzeń, przyborów umożliwi stymulowanie rozwoju i odbiór percepcyjny dziecka na wszystkich poziomach: dotyku, smaku, węchu, wzroku oraz słuchu. Wykonywanie doświadczeń i eksperymentów pozwoli na samodzielną obserwację, wyciąganie i formułowanie wniosków, a tym samym świadome dokonywanie wyborów ekologicznych teraz i w przyszłości.
Zaplanowane działania to utworzenie w ogrodzie przedszkolnym stref ekologicznych. W części południowo- zachodniej zostanie utworzona to strefa wypoczynkowa, w której znajdować się będą nowe nasadzenia, oraz elementy przyrody sprzyjające relaksowi, integracji ze środowiskiem. Będzie tu wydzielona strefy ciszy- miejsce sprzyjające rozbudzeniu percepcji słuchowej, wyposażone w ławeczki zrobione z pni drzew, ogrodowe instrumenty imitujące szum wiatru. Stałe punkty obserwacyjne zostaną wzbogacone w lornetki i lupy.
W części zachodnio-południowej powstanie strefa edukacyjna, w której odbywać się będą zajęcia grupowe, zespołowe, indywidualne. Strefa doposażona zostanie w ogródek meteorologiczny, domki dla owadów/ biedronek, dzikich pszczół, motyli oraz karmniki i poidełka dla ptaków, budki lęgowe z kamerą, siedziska oraz ławo-stół. Dzięki temu możliwa będzie obserwacja, robienie notatek (rysunki), tworzenie dokumentacji fotograficznej, a także korzystanie z encyklopedii, leksykonów.
W strefie tej znajdzie się również pole uprawne dostosowane do działań i możliwości dzieci. Będą one miały możliwość uprawy zbóż, warzyw i krzewów owocowych, oraz obserwacji ich wzrostu. Znajdą się tu też kompostowniki do segregacji i przetwarzania ekologicznego, oraz stanowisko z beczką na deszczówkę, którą dzieci wykorzystają do podlewania roślin uprawnych.
W części północnej wzdłuż ogrodzenia znajdować się będzie strefa leśna, oraz reprezentacyjna (będą tam nowe nasadzenia). Będzie to przeniesienie cząstki lasu w codzienną przestrzeń dziecka.
W różnych częściach ogrodu powstaną atrakcyjne miejsca do podejmowania działalności badawczej, wyposażone w ławy i siedziska drewniane, na których dzieci swobodnie będą eksperymentowały z zebranym materiałem przyrodniczym. Podczas badań miałyby do dyspozycji dobrze wyposażone kuferki badacza: lupy, pęsety, pipety, szkła powiększające, rękawiczki, pojemniki do pobierania próbek, pojemniki laboratoryjne.
Dziękujemy firmie GAZ-SYSTEM za dostrzeżenie naszych dotychczasowych działań i wsparcie tak znacząca sumą.