Pierwszego września dla niektórych dzieci rozpocznie się nowy etap w ich życiu – pierwszy dzień w przedszkolu. To już całkiem niedługo. Jak najlepiej przygotować dziecko do tej ogromnej zmiany w życiu i pomóc w czasie pierwszych dni?. Jest to szczególna chwila dla dzieci, które pierwszy raz przekroczą progi przedszkola. Niestety ze względu na zaistniałą pandemię nie było możliwe przeprowadzenie Dni Otwartych, które pozwalają dziecku poznać przedszkole jeszcze przed rozpoczęciem regularnego uczęszczania do przedszkola.
Optymistyczne podejście do tego nowego etapu w Waszym życiu gwarantuje Wam połowę sukcesu. Kochani Rodzice – Spróbujcie uwierzyć, że przedszkole to dobre miejsce dla Waszego dziecka. Oto kilka bezcennych rad:
Zachowaj pogodę ducha – choć Tobie też nie będzie łatwo na nieco dłużej rozstać się z dzieckiem.
Nie upiększaj rzeczywistości – w rozmowie z dzieckiem na temat przedszkola staraj posługiwać się konkretami i faktami.
Możesz pobawić się ze swoim dzieckiem w przedszkole w domu, przećwicz w zabawie różne sytuacje np. zgłaszanie swoich potrzeb…
Wyprawkę przedszkolną na pewno już macie kupioną- kapcie, ręcznik papierowy chusteczki higieniczne, ubranka na zmianę- ( wpadki zdarzają się także najlepszym), pozwól wybrać ubranka… zaangażuj dziecko do spakowania wyprawki do plecaka.
Przypomnij, jak będzie wyglądał pierwszy dzień w przedszkolu, ale nie wałkujcie tego zbyt długo. Z pewnością Twoje dziecko i tak będzie podekscytowane nową sytuacją.
Przygotuj dziecko na nowe sytuacje u progu przedszkola związane z pandemią- powiedz, że odbędzie się pomiar temperatury, że niestety nie będzie mogło zabrać ze sobą ulubionej zabawki –( wytłumacz dlaczego), że do sali przedszkolnej będziesz mógł wejść tylko na chwilę ( około15 minut), że po rozstaniu zatroszczy się o dziecko nauczycielka i inne dzieci – no i że na pewno będzie wszystko ok.
Nie przychodź do przedszkola w ostatniej chwili – pośpiech nie jest wskazany i na pewno pogorszy sytuację,pokaż szatnię i indywidualną szafkę, daj dziecku czas na samodzielne rozebranie się, na samodzielne zawieszenie ubranek na wieszaczku, zmianę obuwia i włożenie ich do szafki. Wzmocnij pozytywnie dziecko, wskazując na to jakie jest samodzielne.
Gdy nastąpi godzina zero – czyli pierwsze rozstanie, bądź stanowczy, nie wydłużaj czasu rozstania, to na pewno nie służy dziecku, powiedz że wrócisz. Ale pamiętaj, że „niedługo” może brzmieć dla Twojego dziecka prawie tak jak „nigdy”. Lepiej mów konkretnie: „Przyjdę po ciebie np. po obiedzie”. Dotrzymaj słowa – to bardzo ważne, żeby nie zawieść zaufania dziecka, będzie się czuło wtedy bezpiecznie.
Przygotuj się na to, że rozstanie może być przykre. Maluch może kurczowo trzymać się Ciebie, płakać, krzyczeć, choć na szczęście nie zawsze wygląda to tak dramatycznie. W tych chwilach nieocenione jest doświadczenie nauczycielki – wesprze dziecko najlepiej jak potrafi. POWODZENIA!!!.