Dzieci bardzo lubią obcować z muzyką na żywo i mają taką okazję podczas zajęć rytmicznych. Rytmika stawia sobie zadanie, by przez muzykę i ruch wspierać dziecko we wszechstronnym rozwoju. Rytmika oddziałuje na sferę słuchową, słuchowo- ruchową i ruchową dziecka. Ćwiczenia rytmiczne mają charakter ćwiczeń muzyczno – ruchowych. Najważniejszym elementem tych ćwiczeń jest rytm. Ćwiczenia mają również charakter ćwiczeń muzyczno – ruchowych przy akompaniamencie muzyki. Mają formę zabawy połączonej z usprawnianiem narządów mowy, co w przypadku dzieci przedszkolnych i ich rozwoju mowy ma ogromne znaczenie. Celem ćwiczeń rytmicznych jest : nauka sprawnego wykonywania ruchu, uwrażliwianie na cechy muzyki takie jak: melodia, rytm, tempo, dynamika i barwa dźwięku, wyrabianie pamięci ruchowej , słuchowej, orientacji przestrzennej i koordynacji statycznej. Podczas tych zajęć dzieci zapoznawane są z różnymi instrumentami muzycznymi, poznają ich budowę, sposób gry i dźwięk.