Rozwój grafomotoryki i nauka pisania.

Przygotowanie do nauki pisania i czytania to niezmiernie ważne zadanie przedszkola. Związane jest z pojęciem dojrzałości szkolnej. Przygotowaniu do nauki pisania i czytania sprzyja uczestniczenie w różnorodnych zabawach, grach i ćwiczeniach ogólnorozwojowych.   Z tym procesem związany jest rozwój poszczególnych funkcji poznawczych, ważne jest zatem wzbogacanie rozwijanie i doskonalenie procesów poznawczych.  Umiejętności decydujące o powodzeniu  w nauce pisania i czytania  doskonalą się w ciągu całego okresu przedszkolnego. Związane są z dojrzałością umysłową, fizyczną i emocjonalno – społeczną. Sprawność  grafomotoryczna  to kluczowa umiejętność przygotowująca do pisania. Dotyczy ona płynnej koordynacji ruchów ręki. Te ruchy pomagają w pisaniu liter i cyfr. Grafomotoryka ma dużo wspólnego z opanowaniem pisania. W sprawności grafomotorycznej istotna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa. Chodzi tu o działanie oka i ręki podczas pisania. Oko kieruje ręką, co daje swobodne pisanie liter. Ćwiczenia poprawiające umiejętność pisania są bardzo ważne dla tej koordynacji. Istnieje wiele wspólnych elementów ważnych zarówno dla nauki pisania jak i czytania i jest to odpowiedni poziom sprawności ruchowej,  manualnej, koordynacji wzrokowej – ruchowej, orientacji przestrzennej, lateralizacji, spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej. Przed startem z nauką pisania, warto robić ćwiczenia przygotowawcze. Takie, które wzmacniają ręce i oczy. Lepienie, nawlekanie koralików lub układanie puzzli nadają się świetnie. W pedagogice Montessori istotny wpływ na  przygotowanie do pisania będą miały tzw. ćwiczenia dnia praktycznego służące rozwijaniu małej motoryki, koordynacji ręka- oko. Tutaj dobrze sprawdzą się  nawlekanie, przewlekanie, zmykanie, otwieranie, zapinanie, sznurowanie, nalewanie, odlewanie, przelewanie, ćwiczenia chwytu  pęsetowego, który jest niezbędny do prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego. Korzystanie z zakraplacza, chochelki, łyżek, pinezek do dziurkowania kartki papieru to ciekawe propozycje ćwiczeń dla dzieci. Inne istotne zabawy i ćwiczenia rozwijające rozwój grafomotoryki to: lepienie z plasteliny i ciastoliny, nadawanie jej pożądanych kształtów, przekładanie drobnych elementów za pomocą pęsety, ćwiczenia rysu przygotowawczego do pisania np. obrysowywanie kształtów, wypełnianie ich liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi, rysowanie owali, spirali, ślimaków, zapinanie spinaczy ubraniowych, zamykanie, otwieranie słoiczków, kłódek itp. Inne przykłady prostych zabaw i ćwiczeń do zrealizowania w domu z dzieckiem to: ćwiczenia usprawniające ręce – darcie, gniecenie papieru, modelowanie, nawlekanie, wydzieranie, rysowanie kształtów w mikro i makro przestrzeni, chwytanie całą dłonią, chwytanie palcami,  wszelka aktywność plastyczna i konstrukcyjna, manipulowanie jedną ręką, oburącz, zabawy paluszkowe usprawniające koordynację mięśniowo – ruchową palców, dłoni i nadgarstka. Sprawność grafomotoryczna to kluczowa zdolność potrzebna do uczenia się pisania ręcznego, dlatego zachęcamy do realizowania tych zabaw i ćwiczeń na gruncie domu, wsparcie rodziców w przygotowaniu do nauki pisania jest również bardzo ważne. Wyręczanie dziecka lub pozbawianie go możliwości korzystania z w/w umiejętności na pewno opóźni i utrudni proces nauki pisania.