Umiejętność kodowania wspiera rozwój dziecka pod kątem późniejszego życia w świecie technologii. Za sprawą nauki kodowania i programowania, dziecko w przystępny sposób uczy się logicznego myślenia i w praktyce łączy ze sobą wiedzę matematyczną z językową. Kodowanie na dywanie to zajęcia z kodowania z zakresu niemal wszystkich obszarów edukacyjnych. Taka forma nauki poprzez zabawę doskonale przygotowuje dzieci do stawiania pierwszych kroków w programowaniu, dzieci uczą się logicznego myślenia, współpracy w zespole, rozwijają pamięć, koncentracje uwagi, syntezę wzrokową i słuchową, analizę i koordynacje ruchową. Takie umiejętności to tylko niektóre z wielu kompetencji, które możemy trenować razem z dziećmi podczas zabaw w kodowanie.
Do pierwszych zabaw i ćwiczeń wykorzystujemy matę edukacyjną z kolorowymi kubeczkami i symbolami graficznymi. Układamy je na płaszczyźnie według własnych pomysłów lub według kodu zaproponowanego przez nauczyciela.
Podczas naszych zabaw z kodowania dzieci miały za zadanie utworzenie kodu – skryptu według własnych pomysłów oraz utworzenie kodu z wykorzystaniem strzałek kierunkowych tak aby przenieść kubeczek z pola startowego do mety. Do naszych zabaw wykorzystaliśmy również karty graficzne z różnymi symbolami. Dzieci miały za zadanie przejść do mety np. przez wszystkie pola na których znajdują się owoce omijając pola na których są warzywa, stanąć na polach gdzie znajdują się zwierzęta mieszkające w zoo, utworzyć kod tak aby stanąć na polu z pojazdem, który porusza się najszybciej lub dojść do mety za pomocą strzałek stając na owocach w kolorze czerwonym. Dzieci podczas zabawy dochodziły do wniosku, że zaproponowany kod nie jest jedyną opcją dojścia do celu lecz istnieje więcej rozwiązań.
Oczywiście to nie koniec zabaw z kodowaniem w naszej grupie, przed nami jeszcze mnóstwo nowych możliwości, zabaw, pomysłów oraz wspólnej aktywności.
Opracowała: Marcela Zagrobelny