Realizacja programu edukacyjnego „Czyste Powietrze Wokół Nas”

,,Czyste powietrze wokół nas” to program przedszkolnej edukacji antytytoniowej o charakterze profilaktycznym, który ma na celu:

  1. Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
  2. Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
  3. Zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
  4. Zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
  5. Zwiększyć wrażliwość dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym tytoniowy.

Program „Czyste Powietrze Wokół Nas” realizowany jest od 2008 roku. Koordynatorem tego programu jest Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Zajęcia realizowane w naszej grupie miały charakter warsztatowy. Przy pomocy prezentacji multimedialnej mogliśmy, krok po kroku, nabywać wiadomości na temat źródeł dymu, ich szkodliwości i zagrożeń jakie niosą ze sobą (zanieczyszczenia, choroby itp.). Dzieci z chęcią odnosiły się do prezentowanych treści, podając różnorodne przykłady ze swojego najbliższego otoczenia. Wspólnie zastanawialiśmy się jak przeciwdziałać szkodliwości dymów. Dzieci i na tym polu wykazały się dużą dojrzałością i wiedzą. Chciały zamienić samochód na rower lub spacer i codziennie tłumaczyć dorosłym, jak szkodliwe i niebezpieczne dla nich i dla najbliższego otoczenia jest palenie papierosów.

Poszczególne zajęcia, rozłożone na kilka dni, były skoncentrowane na pobudzeniu różnych form aktywności dzieci. Nasze przedszkolaki wykonywały odpowiednie rysunki na temat  szkodliwości dymu papierosowego, były również ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne przy akompaniamencie muzycznym, uświadamiające, iż oddychanie świeżym powietrzem jest zdrowe. Na zakończenie działań dzieci  projektowały własne znaczki zakazu mówiące o szkodliwości palenia tytoniu. Zajęciom towarzyszyła sylwetka dinozaura „Dinusia”, która pomagała dzieciom w rozwiązywaniu stawianych zadań, uczyła współdziałania w zespole i odpowiedzialności za wykonanie wspólnych prac.

Podsumowaniem naszych działań był spacer po najbliższej okolicy w celu szukania i wskazywania źródeł dymu. Kominy, samochody, niedopałki papierosów, to wszystko sprawiło, że dzieci w „namacalny” sposób mogły zobaczyć jak dużo wokół nas znajduje się różnorodnych źródeł dymu, które niestety, mniej lub bardziej szkodzą nam i naszemu zdrowiu, ale dzięki naszym różnorodnym aktywnościom dydaktycznym wiemy już doskonale jak, chociaż w niewielkim stopniu, niwelować zagrożenia związane ze szkodliwością dymów, jak ich unikać i jak postąpić w momencie, gdy na wdychanie takiego dymu jesteśmy narażeni. Z pewnością całego problemu nie da się rozwiązać, ale każde, nawet najmniejsze kroki mają znaczenie i my takie kroki już poczyniliśmy – mamy wiedzę i świadomość zagrożeń, a to już bardzo dużo 🙂