Działalność plastyczna, podobnie jak zabawa, stanowi w wieku przedszkolnym potrzebę rozwojową i jest jedną z form aktywności dziecka. Jej szczególne znaczenie polega na tym, że zespala ona ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka.
Rola nauczyciela sprowadza się do stwarzania atmosfery, która sprzyja ekspresji, pobudza inwencję i twórczą pomysłowość. Dziecko powinno mieć dużo swobody, nauczyciel ma zachęcać, inspirować, podsuwać pomysły, pozwalać na samodzielne poszukiwania, pobudzać ciekawość. Techniki plastyczne stosowane podczas zajęć muszą być różnorodne, aby zachęcić dzieci do twórczego działania. Każda technika plastyczna posiada specyficzne właściwości i wymaga od dziecka odpowiednich umiejętności i sprawności.
W ubiegłym tygodniu podczas aktywności plastycznej dzieci poznały technikę stemplowania.
TECHNIKA STEMPLOWANIA polega na odbijaniu stempli o różnych wzorach na papierze lub innym materiale. Rolę stempla może przybrać dowolny przedmiot np. warzywo, liść czy korek. Bawiąc się w stemplowanie dziecko poznaje różne sposoby ozdabiania płaszczyzny poprzez rozmieszczanie śladów stempla w układzie dowolnym, w określonym rytmie lub przez nakładanie jednych śladów na drugie. Łatwość z jaką dziecko może operować stemplem, wpływa na tempo pracy. Drukowanie stemplem rozwija zmysł konstrukcyjny, pomysłowość i wyobraźnię, kształtuje umiejętności manualne oraz percepcję wzrokową dziecka.
Na zajęciach wykorzystaliśmy do stemplowania: korek, folię bąbelkową drobną i grubą, patyczki do uszu, szary papier oraz gąbkę. To były bardzo kreatywne zajęcia. Technikę stemplowania warto wykorzystać gdy mamy młodsze dzieci i ich umiejętności nie są na wysokim poziomie. Stemplowanie każdemu się uda, dlatego dziecko odczuwa satysfakcję z wykonanego zadania.
Jeżeli chcemy, aby dzieci podejmowały działania plastyczne, trzeba wyposażyć je w środki techniczne i materiały do tworzenia. Ciekawość, zainteresowanie i przyjemność wypływająca z faktu działania będą stwarzać motywację do coraz to nowych wysiłków.