Mózg to bardzo skomplikowany narząd, który głównie odpowiada za myślenie, ale także za wszystkie funkcje organizmu. Jego lewa i prawa półkula odpowiadają za rożne funkcje. I tak lewa półkula odpowiada za:logiczne myślenie, język, fakty, planowanie, czytanie ze zrozumieniem, analizowanie, dostrzeganie szczegółów. Prawa natomiast odpowiada za wyobraźnię, zdolności artystyczne, emocje, intuicję, rytm, postrzeganie przestrzenne i kreatywność.
Współczesne dzieci często nazywane są”prawopółkulowymi”. A dlaczego ? Bo niestety mają coraz częściej nieograniczony dostęp do komputera, telewizora, telefonu. Przyswajają w ten sposób o wiele więcej obrazów niż dzieci sprzed lat. Niestety nowoczesne technologie „łapią” prawą półkulę, a w tym samym czasie lewa półkula jest mniej aktywna i funkcjonuje gorzej. Dzieci zaczynają mieć problemy z rozwojem funkcji poznawczych, słabej sobie radzą. Lewa półkula i jej prawidłowe funkcjonowanie jest bardzo istotne w rozwoju każdego dziecka – przetwarza dźwięki mowy,odpowiada za myślenie logiczne i analityczne, przetwarza wszystkie pojęcia i odpowiada za ciche czytanie. W tej sytuacji doskonałym rozwiązaniem są układanki lewopółkulowe stymulujące prace lewej półkuli. Dzięki nim można uzyskać równowagę w funkcjonowaniu obydwu półkul.
W naszym przedszkolu w trakcie terapii pedagogicznej z dziećmi bardzo często wykorzystywane są układanki lewopółkulowe. Dzieci bardzo je lubią. Układanki działają stymulująco, pozwalają rozwijać i doskonalić u dzieci funkcje poznawcze.