Zajęcia: Tydzień dzieci miał siedmioro
Cel główny:
– zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia i próby zapamiętania ich kolejności
– stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności
List do dzieci.
Dzień dobry dzieci!
Nazywam się Pan Tydzień i mam siedmioro dzieci. Słyszałem, że dzieci z Przedszkola Montessori lubią uczyć się i bawić. Dlatego przygotowałem dla Was siedem zadań. Przedstawią je Wam moje dzieci. Pozdrawiam Was serdecznie i życzę miłej pracy oraz dobrej zabawy!
1. PONIEDZIAŁEK
Cześć! Jestem Poniedziałek i chcę przedstawić Wam moją rodzinę. Proszę, posłuchajcie uważnie pewnej bajki.
Słuchanie opowiadania Czesława Janczarskiego Bajka o dniach tygodnia.
Była sobie mama-Kaczka. Miała siedmioro dzieci: trzy kaczuszki i czterech kaczorków. Bardzo to były niesforne dzieci: Kiedy szły pić wodę do źródła — pchały się jedno przez drugie, mąciły czystą wodę. Gdy dostawały jedzenie — rzucały się na nie wszystkie naraz. To samo było przy kąpieli w strumyku: silniejsze odpychały słabsze, trzepotały skrzydełka, nie obeszło się czasem bez bójki.
„Muszę zrobić z kaczętami porządek — rozmyślała mama-kaczka — ale jak?”
I wpadła na taki pomysł: nadała swoim dzieciom imiona. Były to nazwy dni tygodnia: Środa, Sobota i Niedziela — to były kaczuszki. Kaczorki zaś nazywały się: Poniedziałek, Wtorek, Czwartek i Piątek.
Ustawiła kaczka dzieci w kolejności od Poniedziałku do Niedzieli i kazała im chodzić jedno za drugim.
I teraz przy źródle, przy kąpieli i przy jedzeniu, panował wzorowy porządek.
Kaczorek- Piątek nigdy się nie pchał przed Środę, szedł grzecznie za Czwartkiem.
Niedziela nie wyprzedzała Soboty. Kiedyś Sobota chciała wyprzedzić Środę, a potem było jej wstyd, że się tak pomyliła.
Chwali mama swoje dzieci, cieszy się, że wpadła na taki dobry pomysł i że teraz nie ma już kłopotów ze swoją gromadką. Kroczy na jej czele, za nią idzie najstarszy synek Poniedziałek…
Jaka jest dalsza kolejność, powiedzcie sami.
2. WTOREK
Dzień dobry! Mam na imię Wtorek i jestem bardzo ciekaw, czy zapamiętaliście imiona moich braci i sióstr?
Rozmowa na temat treści opowiadania:
– Ile dzieci miała mama – Kaczka?
– Ile było kaczuszek?
– Ile kaczorków miała mama – Kaczka?
– Jakie imiona miały kaczuszki? – Jakie imiona miały kaczorki?
– Jak miał na imię najstarszy kaczorek?
– Jak miało na imię najmłodsze kaczątko?
3. ŚRODA
Witam Was drogie dzieci. Jestem Środa i słyszałam, że potraficie uważnie słuchać i pięknie odpowiadać na pytania. Ja zaś chcę zobaczyć, czy potraficie ćwiczyć.
Zabawa ruchowa – Gimnastyka
Gimnastyka – dobra sprawa,
co dzień wszystkim radość sprawia.
Gdy niedziela się zaczyna,
trening tydzień rozpoczyna.
W poniedziałek dwa podskoki,
wtorek lubi kroki w boki.
Środa kręci dwa kółeczka,
no a w czwartek jaskółeczka.
W piątek szybko dwa przysiady,
a sobota robi ślady.
I tak przez tydzień cały,
dni tygodnia wciąż szalały!
4. CZWARTEK
Jestem Czwartek i mam dla Was znacznie trudniejsze zadanie niż gimnastyka. Proszę, posłuchajcie i podzielcie na sylaby słowa:
PONIEDZIAŁEK PO-NIE-DZIA-ŁEK
WTOREK WTO-REK
ŚRODA ŚRO-DA
CZWARTEK CZWAR-TEK
PIĄTEK PIĄ-TEK
SOBOTA SO-BO-TA
NIEDZIELA NIE-DZIE-LA
5. PIĄTEK
Cześć! Mam na imię Piątek i słyszałem, że lubicie rysować, więc z zadaniem, które dla Was przygotowałem na pewno świetnie sobie poradzicie. Przygotujcie kartkę i kredki.
Posłuchajcie wierszyka i narysujcie, to co zapamiętaliście.
W poniedziałek słonko
we wtorek deszcz leje
w środę śnieg pada
w czwartek wiatr wieje
w piątek znów deszcz pada
w sobotę słonko świeci
w niedzielę uśmiechają się dzieci.
6. SOBOTA
Dzień dobry. Jestem Sobota i przygotowałam dla Was takie zadanie – Dokończ zdanie.
– W poniedziałek pójdę do …
– We wtorek mama kupi…
– Sąsiadami środy są…
– Tata zabierze mnie w czwartek…
– W piątek pobawię się z siostrą…
– Sobota to…
– W niedzielę padał… .
7. NIEDZIELA
Cześć dzieciaki, jestem Niedziela, a w niedzielę bawimy się.
https://www.youtube.com/watch?v=1ZrVWo2-_rc
Stańcie razem z rodzicami i wykonajcie polecenia.
Magiczna liczba 7- zabawa ruchowo- naśladowcza
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1 tupiemy prawą nogą
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, tupiemy lewą nogą
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, klękamy na prawe kolano
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, klękamy na lewe kolano
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, opieramy się na prawym łokciu
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6, opieramy się na lewym łokciu
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6, To jest 7. kładziemy się na podłodze.