W przedszkolu Montessori praca własna odbywa się w przygotowanym otoczeniu. Dziecko może dokonywać swobodnego wyboru miejsca pracy, rodzaju aktywności, czasu pracy. Nauczyciel w tym czasie obserwuje dzieci i reaguje na sygnały dzieci dotyczące wsparcia ich aktywności. Dlatego też wychowanie w pedagogice Marii Montessori jest rozumiane jako wspieranie, pomoc w indywidualnym rozwoju każdego dziecka, a jego istotą jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, niezależności od dorosłych oraz odpowiedzialności. Stąd zadaniem nauczyciela jest organizowanie takiego otoczenia w przedszkolu, aby wspierać rozwój dziecka. W otoczeniu powinny być zawarte takie „impulsy” , aby odpowiadały wrażliwym fazom oraz pobudzające do działania. Przygotowane otoczenie ma być pomocą dla dziecka w jego rozwoju i bodźcem do podejmowania różnorodnych działań . Te działania dziecko może podejmować w korelacji ze środowiskiem społecznym. Może zatem podejmować decyzje dotyczące : swobody wyboru pracy – co? Lub z jakim materiałem rozwojowym , swobody wyboru czasu – kiedy?, swobody wyboru formy społecznej- z kim?, swobody wyboru miejsca- gdzie?. W praktyce oznacza to, że dziecko każdego dnia podejmuje bardzo ważne decyzje. Może tym samym realizować swoje zainteresowania, rozwijać talenty, predyspozycje .
Poniżej prezentujemy zdjęcia przedstawiające różne formy aktywności dzieci podejmowane w ciągu każdego dnia. Niektóre z nich są wynikiem samodzielnych i przemyślanych decyzji dzieci , inne to celowo organizowane przez nauczyciela sytuacje edukacyjne wynikające z indywidualnych potrzeb dzieci i ich możliwości rozwojowych.