Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa… /Juliusz Słowacki/
Rozwój mowy u dzieci jest zróżnicowany i nie zawsze przebiega prawidłowo. Okres przedszkolny to odpowiedni czas na doskonalenie mowy, usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz rozbudzanie aktywności językowej. Warunkiem prawidłowej wymowy jest sprawny aparat mowy oraz umiejętność prawidłowego posługiwania się oddechem. Dlatego często wplatamy w zajęcia ćwiczenia oddechowe i usprawniające narządy artykulacyjne, dostosowując je do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci. Zabawy tego typu są bardzo lubiane przez dzieci i chętnie wykonywane.
Sprawności te rozwijane są przez nauczycieli w trakcie pracy bieżącej z dziećmi w grupach oraz podczas zajęć logopedycznych, które organizowane są w przedszkolu.
Cele prowadzonych zajęć:
– stymulacja wszechstronnego rozwoju dziecka, wzmacnianie potencjału oraz korekta zaburzonych funkcji,
– kształtowanie sprawności językowej, prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń fonetycznych, leksykalnych i gramatycznych,
– usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,
– kształtowanie umiejętności prawidłowego operowania oddechem,
– bogacenie zasobu słownictwa,
– kształtowanie słuchu fonematycznego,
– utrwalanie poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.