Wychowanie kosmiczne w pedagogice M. Montessori

Jednym z obszarów stanowiącym podstawę systemu pedagogicznego Marii Montessori jest wychowanie kosmiczne. Wychowanie dla wszechświata wychodzące globalne naprzeciw zainteresowaniu dzieci otaczającym je światem. Materiał do wychowania kosmicznego, zawiera materiał do poznania środowiska przyrodniczo- społecznego , geografii, historii, biologii, botaniki, ekologii , geologii, zoologii, astronomii i anatomii.

 Budzenie zaciekawienia dziecka otaczającym je światem , wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości  oraz zdobywanie wiedzy odbywa się poprzez podejmowane działania. Dzieci poprzez pracę z materiałem rozwojowym w sposób teoretyczny i praktyczny przyswajają wiedzę obejmującą takie treści jak miedzy innymi:  rozwój i budowa roślin, fazy rozwoju od nasiona do kwiatu, wysiew, uprawa i  obserwacja roślin w ogrodzie przedszkolnym. Poznają elementy budowy  ciała człowieka i różnych gatunków zwierząt, podejmują  ćwiczenia z globusami, poznają kontynenty,  życie w wodzie, powstanie świata – przedstawione dziecku czasu za pomocą  taśmy czasu, poznają  miesiące, pory roku, nazwy dni tygodnia. Podejmują działania z koralikowym kalendarzem pór roku. Poznają skały i minerały, zgłębiają wiedzę dotyczącą budowy i wybuch wulkanu,  budowy Ziemi oraz tematy tj, ląd, woda, powietrze, wnętrze Ziemi , ukształtowanie terenu i ich  podstawowe formy – wyspa, jezioro, półwysep, cieśnina, itp. a także nazwy  państw ,stolice flagi, geograficzne części świata i Polski. Poznają  florę i faunę poszczególnych kontynentów, zwierzęta prehistoryczne, krajobrazy i ekosystemy, kulturę, zawody, uczestniczą w  działaniach wzmacniających poczucie przynależności i tożsamości narodowej , Polska – moja ojczyzna, moje miasto. Poznają różnych gatunków liści ze względu na kształt i brzeg blaszki z wykorzystaniem komody biologicznej,  poznają  poprzez zmysły materiał przyrodniczy w który to wyposażone są kąciki przyrodnicze, rozmnażanie i rozwój zwierząt, hodowlę zwierząt ,ryb akwariowych, jak również obserwacje zwierząt w środowisku naturalnym , czy uprawę roślin. Poznają zjawiska przyrodnicze zachodzące w przyrodzie ,zachowanie przedmiotów w wodzie, zachowanie się wody pod wpływem temperatury , porównywanie pojemności naczyń, uczestniczą w różnego rodzaju zabawach badawczych , eksperymentach, doświadczeniach. Poprzez  codzienne działania uświadamiamy dzieciom konieczność  poszanowania świata roślin i zwierząt oraz harmonijnego współżycia człowieka z przyrodą.  Podejmują działania z materiałem układu słonecznego, poznają nazwy planety układu słonecznego i kolejność w układzie słonecznym, odległość od słońca, tematy tj. dzień i noc, gwiazdozbiory. Podczas zajęć z dziećmi realizowane są również zagadnienia i podejmowane działania,  które to są realizowane w związku z  aktualnymi wydarzeniami w określonej społeczności ,kraju, regionie czy na świecie np. tradycje świąteczne, uroczystości obchodzone w różnych krajach, problemy ekologiczne tj.,, Sprzątanie świata” czy ,,Dzień Ziemi , zjawiska geograficzne tj, zaćmienie słońca, księżyca, budowa i wybuchy wulkanów( doświadczenie badawcze) czy trzęsienia  ziemi, problemy cywilizacyjne tj. lot w kosmos i inne. Treści wychowania i kształcenia w obrębie wychowania kosmicznego w przedszkolu dotyczą pojęcia czasu, przestrzeni, materii, przyrody ożywionej i nieożywionej, ale także praktycznych zajęć w ogrodzie poprzez działania dzieci na przedszkolnej  przyrodniczej ścieżce ekologicznej. Mimo, że informacje zgromadzone w obszarze wychowania kosmicznego są bardzo różnorodne, dzieci potrafią je przyjąć i zrozumieć bez większych trudności. Dzieje się tak za sprawą mntessoriańskiego materiału rozwojowego , który jest bardzo rozbudowany, a przygotowany materiał rozszerzający pozwala dzieciom utrwalić zdobytą już wiedzę oraz poznawać nowe informacje.