Dzieje się. Prace dzieci i rodziców w przedszkolnym ogrodzie. Zajęcia edukacyjne prowadzone w ramach projektu: „Działam- doświadczam-odkrywam”

Ogród przedszkolny   łączy rożne funkcje. Jest miejscem do zabaw dzieci. Znajduje się w nim również szczególny obszar, przeznaczony do uprawy i obserwacji roślin. W tak sprzyjających warunkach przyrodniczych w ogrodzie chętnie gnieżdżą się ptaki i przylatują do niego owady. Obecność różnych gatunków roślin to dla nich prawdziwa pokusa. Z myślą o udogodnieniach dla  owadów oraz o  obserwacji przyrody w naturalnym środowisku,  dzieci razem z rodzicami przygotowały nowe stanowiska przyrodnicze. Są wśród nich domki dla owadów. Domki dla owadów pełnią w ogrodzie ważną rolę, bo pomagają je zwabić, są dla nich schronieniem i dogodnym miejscem do przetrwania chłodów. Podczas praktycznej lekcji w ogrodzie dzieci dowiedziały się o roli owadów. Rozumieją, że owady zapylają rośliny umożliwiając zawiązywanie się owoców, znają również rolę owadów w walce ze szkodnikami. Domki poza praktyczną funkcją przyciągają wzrok swoim wyglądem. Są jak obrazy skomponowane z tworzywa przyrodniczego: szyszek, patyczków oraz innych naturalnych przedmiotów. Oprawione w gustowne kolorowe ramki wyglądają jak małe dzieła sztuki. Połączono w nich funkcję praktyczną i estetyczną.

Niezwykłe zainteresowanie przedszkolaków wzbudziła stacja pogodowa. Jej rolę oraz znajdujące się w niej przedmioty zaprezentowali dzieciom rodzice. Objaśnili potrzebę pomiaru opadów i wykorzystania barometru w obserwacji pogodowych zmian. Nowa stacja pogody to bardzo istotny wkład w gromadzenie urządzeń pozwalających na jej obserwację. Na zewnątrz przedszkola działają już wiatromierze, a w sprzyjających warunkach można odczytać czas ze słonecznego zegara.

Największą aktywność, dzieci i rodzice wykazali podczas montowania kompostownika. To już nie wznoszenie z klocków, ale konstruowanie z dużych, drewnianych elementów. Poważna praca. Pod kierunkiem tatusiów  w mgnieniu oka powstała pokaźnych rozmiarów konstrukcja. Kompostownik. Wprawdzie po jego skonstruowaniu dzieci nabrały ochoty na zabawę w nim, ale doskonale znały jego prawdziwe przeznaczenie.

Teraz ogród przedszkolny jest bogatszy i bardziej interesujący. Czas na obserwacje.