Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku jest istotnym elementem gromadzeni aprzez dzieci wiedzy na temat środowiska przyrodniczego i żyjących w nim zwierząt. Obserwowanie i poznawanie ptaków i ich potrzeb oraz reagowanie na nie rozwija wśród dzieci odpowiedni stosunek do wszystkich zwierząt. W okresie zimy zakupiliśmy mały, plastikowy, przeźroczysty, zwyczajny i niepozorny karmnik, który służył do umieszczenia go na szybie okiennej. Tak też zrobiliśmy. W karmniku umieściliśmy mieszankę pokarmową dla ptaków i rozpoczęły się nasze obserwacje, licząc, że choć pojawi się w nim jakiś zgłodniały mały ptaszek i będzie systematycznie korzystał z tej ptasiej stołówki. Mijały dni, mijały tygodnie, zimno za oknem, a tu nic się nie dzieje. Codzienne obserwacje karmnika nie dały żadnych ciekawych spostrzeżeń. Dzieci straciły nadzieję. Minęły kolejne tygodnie,nastała wiosna i aż tu pewnego dnia – ogromna niespodzianka i radość dzieci – w karmniku pojawiła się sikorka, która (przynajmniej nam się tak wydawało) była w siódmym niebie. Spore ilości pokarmu w postaci pestek słonecznika na pewno ją ucieszyły. Dzieci szybko zauważyły, że sikorka systematycznie przylatuje do naszego karmnika i chętnie żywi się słonecznikiem. Ile było radości. Postanowiliśmy nadać imię sikorce- Kasia, a także zgłębić wiedzę na temat budowy jej ciała, jej sposobu poruszania się i potrzeb. Codziennie sikorka Kasia przylatuje do naszego karmnika, kilka razy dziennie dzieci mogą ją obserwować. Sikorka nie płoszy się, chyba przyzwyczaiła się do obecności dzieci przy szybie okiennej i wcale jej to nie przeszkadza.