- Pamiętajmy, że nadmierna opiekuńczość troskliwość i permanentne kontrolowanie dzieci utrudnia zdobycie samodzielności i niezależności.
- Dziecko mało samodzielne trudniej nawiązuje kontakty z rówieśnikami.
- Dajmy dzieciom więcej czasu na poradzenie sobie z problemem np. z dzieckiem, które wyrwało mu z ręki zabawkę, nie wyręczajmy dzieci, nie reagujmy od razu, wkroczmy wtedy, kiedy naprawdę jest to konieczne.
- Bawmy się z dziećmi w domu w inscenizowanie zabaw.
- Pomagamy dzieciom nawiązywać kontakty z innymi, pomagajmy dzieciom organizować spotkania z rówieśnikami np. wspólną zabawę, celebrowanie urodzin, imienin, ważnych wydarzeń w życiu dziecka.
- Zachęcajmy dzieci do zabawy i innej działalności poprzez ukazanie efektów lub korzyści z niej płynących, można powiedzieć „zobaczysz to będzie świetna zabawa, wszyscy będą się wesoło bawić”.
- Zachęcajmy również poprzez uświadomienie roli dziecka nieśmiałego, np. można powiedzieć „bez ciebie ta zabawa nie będzie taka fajna”.
- Zachęcajmy poprzez przyznanie roli np. „tylko ty możesz być tym odważnym rycerzem”.
- Uczymy różnych form grzecznościowych, wymagajmy, aby dzieci stosowały je na co dzień.
- Okazujmy naszym dzieciom uczucia, pielęgnujmy rodzinne więzi.
- Uświadamiajmy dzieciom ich mocne strony i ich umiejętności oraz organizujmy sytuacje, w których mogłyby je eksponować.
- Wzmacniajmy dzieci pozytywnie.
- Uczmy dzieci dzielenia się z innymi, pomagania im.
- Nie zapominajmy, że dzieci ciągle nas obserwują i naśladują – sami bądźmy otwarci, pogodni, optymistycznie nastawieni!!!