- Mówiąc do dziecka jak najczęściej
- Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim
- Powtarzając treść w poprawnej formie
- Czytając!
- Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki
- Naśladując odgłosy
- Bawiąc się!
- Nie krytykując i nie porównując
A oto propozycje ćwiczeń do realizowania z dzieckiem w domu:
- Zabawy i ćwiczenia prowokujące do samodzielnego, samorzutnego wypowiadania się w oparciu o treść opowiadania, wiesza lub obejrzanej bajki lub na podstawie ilustracji.
- Przedstawianie treści obrazka – nazywanie osób, przedmiotów, czynności, relacji, stosunków przestrzennych.
- Ćwiczenia fleksyjne np. „Czego brakuje?”
- Ćwiczenia i zabawy językowe wzbogacające mowę o określenia dotyczące stosunków miedzy przedmiotami i czynnościami, stosunków jakościowych i ilościowych – stosowanie określeń typu nad, pod, obok, za, przed itp.
- Zabawy zmysłowo – werbalne np. zgadywanki.
- Zabawy słownikowe – rozszerzanie pojęć ogólnych np. spodnie, kurtka, czapka, sweter to…. ubrania , a motor, skuter, tramwaj, samolot to ….. pojazdy.
- Opowiadanie historyjek obrazkowych.
- Opisywanie np. lalki, domu, pokoju, co widać za oknem.
- Układanie zdań w związku z jakimś konkretnym przedmiotem.
- Wyodrębnianie elementów akcji „Co robi mama?”
- Dobieranie obrazków do słyszanej treści.
- Zabawy w kończenie zdania „Biorę kredki, karton, bo …” „Gdybym była czarodziejką to…”
- Zabawy słowne wdrażające do stosowania prawidłowych konstrukcji składniowych np. zabawy w pytania i odpowiedzi , „zabawy telefoniczne”.
- Określanie np. związku przedmiotu z czynnością np. żelazko – prasowanie itp. pralka – pranie.
- Dostrzeganie sytuacji nieprawdziwych na obrazkach– wyjaśnianie niedorzeczności
- Rozmowy na podstawie obrazka np. „Powiedz co się stało?, „Dlaczego tak się stało?”, dostrzeganie i wyjaśnianie przyczyny i skutku.
- Bogacenie słownictwa o wyrazy wieloznaczne, bliskoznaczne, zdrobnienia.
- Wyliczanki, rymowanki.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej:
– wyodrębnianie zdań w mowie,
– wyodrębnianie wyrazów w zdaniu,
– wyodrębnianie sylab w wyrazach,
– wyodrębnianie głosek w wyrazach;
– ćwiczenia pamięci słuchowej i słownej: nauka na pamięć wierszyków i rymowanek, powtarzanie ciągów dźwiękowo – słownych.
Agnieszka Molter