Jak rozwijać koncentrację przedszkolaka i jak zorganizować otoczenie, które pozwoli na większe skupienie.

Koncentracja to umiejętność skupiania uwagi na konkretnej czynności. W pierwszym okresie życia, podobnie jak pamięć, ma charakter mimowolny – dzieci od urodzenia potrafią kierować swoją uwagę w stronę światła, hałasu czy kolorowego obiektu – jest to jednak automatyczny odruch. Dopiero z czasem (od ok. 3 roku życia) dziecko uczy się świadomie kierować i utrzymywać swoją uwagę na wybranym obiekcie. Wymagana jest do tego jeszcze jedna umiejętność: ignorowanie dystraktorów np. grające w tle radio lub włączony telewizor dla małego dziecka mogą być dużym utrudnieniem.

Koncentracja uwagi to bardzo ważna umiejętność, jednak podatna na różne zakłócenia. Zdarza się, że sami – zupełnie nieświadomie – utrudniamy dzieciom rozwijanie tej umiejętności poprzez przestymulowanie: tu kolorowa piłka, tu grająca zabawka, tam krzyk siostry i włączony telewizor… Mózg małego dziecka nie jest w stanie uporać się z wszystkimi napływającymi bodźcami.

Jak długo dziecko jest się w stanie skoncentrować?

3 i 4 latki potrafią bawić się już ok. 20 minuta podczas zajęć przedszkolnych ich uwaga utrzymuje się ok. 10 minut

Dzieci w ostatniej grupie przedszkolnej (5-6 lat) potrafią bawić się w skupieniu aż 40 minut, a przez ok., 20 min. są w stanie uczestniczyć w zajęciach, wykorzystujących uwagę dowolną.

Aby dziecko mogło ćwiczyć koncentrację uwagi, potrzebuje:

  • spokoju,
  • ciszy (na ile to możliwe),
  • ograniczonego kontaktu z elektroniką!!!
  • wypoczynku po zabawie.

Dzięki uważności dziecko zyska:

  • umiejętność koncentracji uwagi
  • lepszą zdolność radzenia sobie z negatywnymi emocjami, napięciem, frustracją
  • spadek dolegliwości takich, jak: zmęczenie, choroby, niepokój
  • wzrost poziomu energii i odczuwania radości
  • polepszenie relacji z innymi dziećmi i rodzicami

Największym darem, jaki możesz podarować Twojemu dziecku (i sobie) jest dar uważności.

Warto pracować z dzieckiem i ćwiczyć pewne umiejętności, które przydają się w dorosłym życiu, a także sprzyjają procesowi koncentracji uwagi. Należą do nich:

  • umiejętność słuchania 
  • umiejętność czekania 
  • umiejętność utrzymywania porządku 
  • umiejętność opowiadania
  • systematyczność umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami
  • umiejętność dokonywania wyboru

Proponowane poniżej ćwiczenia, gry i zabawy wpływają na poprawę koncentracji uwagi. Wspólne spędzanie czasu z dzieckiem zapewnia prawidłowy rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny, daje dziecku wiele radości i przyjemności, rozwija jego umiejętności, ćwiczy pokonywanie pojawiających się trudności oraz utrwala zdobywane wiadomości.

Zabawy,  które można stosować w domu z dzieckiem poprawiające jego koncentrację to: gry planszowe, mozaiki, puzzle, wszelkie układanki, budowanie /konstruowanie z klocków, przewlekanie, segregowanie, zabawy typu : co się zmieniło ?, czego brakuje?, co będzie dalej? kto pierwszy znajdzie?, pisanie na plecach, co to za dźwięk?, zabawy  w worek niespodzianek- dotykowe rozpoznawanie przedmiotów. Poświęćmy czas swojemu dziecku!. Warto -takie wspólne chwile wypełnione zabawą sprzyjają także rozwojowi poznawczemu i  emocjonalnemu dziecka.

Źródło: Internet