Każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie. W przedszkolu Montessori środowisko przedszkolne jest bardzo elastyczne i dostosowuje się do nieustannie zmieniających się potrzeb dziecka. Istotne jest podążanie za dzieckiem, obserwowanie go, dostrzeganie jego potrzeb rozwojowych, zdolności i zainteresowań, a tym samym organizowanie warunków do rozwoju jego potencjału. Dzieci mogą pracować w wybranych przez siebie obszarach zainteresowań, decydować o wyborze materiału rozwojowego, czasie i miejscu pracy. Praca własna dziecka pozwala mu realizować zainteresowania i zdolności. Dziecko może wybrać zadania, które go interesują. Zadaniem nauczyciela jest wspieranie dziecka w tych aktywnościach poprzez organizowanie odpowiednich sytuacji edukacyjnych. To także wychodzenie poza ramy podstawy programowej wychowania przedszkolnego. W efekcie dzieci bogacą swoje kompetencje, chętnie zdobywają wiedzę i umiejętności, czerpią radość z dobrze wykonanej pracy, poznają swoje mocne strony. Mogą także prezentować swoje zdolności biorąc udział w różnych przedsięwzięciach i konkursach.