„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”

Dzieci poznają świat za pomocą zmysłów. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Stąd też w naszej grupie często eksperymentujemy, doświadczamy, badamy, a to wszystko po to, aby lepiej zrozumieć otaczający nas świat, gdyż zabawy badawcze, tak bardzo lubiane przez dzieci, nie tylko są doskonałą formą pożytecznego spędzania czasu, ale również świetną okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji takich jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość. Doświadczenia przeprowadzane w naszej grupie pozwoliły nam poznać właściwości powietrza, pokazały jak sprawić, aby woda zniknęła i jak można w przedszkolnych warunkach zrobić erupcję wulkanu. Obserwowaliśmy samopompujące się baloniki, które powiększały się dzięki użyciu drożdży, wody i cukru. Stworzyliśmy również własną kopalnię soli i dowiedzieliśmy się jak zachowuje się papier w zetknięciu z wodą (pływające gwiazdki). Obserwowaliśmy jajko, które przez kilka dni było zanurzone w occie i eksperymentowaliśmy z kolorami tworząc ich niezwykłe odcienie. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: Czy można przejść przez dziurę w kartce i czy ciastolina „własnej produkcji” będzie równie dobra jak ta kupiona w sklepie?