Chociaż święto Code Weeku ( europejskie święto promujące programowanie/kodowanie wśród dzieci) jest już za nami, to jednak w naszej grupie miniony tydzień upłynął nam na zgłębianiu wiedzy i zdobywaniu doświadczeń dotyczących kodowania. W placówkach edukacyjnych różnego stopnia już na dobre zagościły takie pojęcia jak: kodowanie, wstęp do programowania, programowanie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wniosek? Technologia cyfrowa zaliczona została do stałych komponentów edukacji. Czy chcemy, czy nie – wszyscy z niej korzystamy, tak samo jak wszyscy, duzi i mali, żyjemy w świecie pełnym kodów. Na przykład litery to kody językowe, cyfry – kody liczbowe, a nuty pozwalają kodować dźwięki. Zatem kody i kodowanie to nasza codzienność a zabawy przedszkolaków, które zawierają elementy kodowania należy uznać za naturalne, gdyż, jeżeli się tylko dobrze przyjrzymy to kody odnajdziemy w każdym rodzaju aktywności dziecięcej.
W naszej grupie, oprócz codziennie używanych kodów, sięgnęliśmy wreszcie po specjalnie zaprojektowaną do tego typu działań rozkładaną matę, do której zostały dołączone kolorowe kubeczki, oraz dwustronne krążki (krążki ruchu, cyfry, liczmany, obrazki tematyczne). Zabawy wykorzystujące kolorowe, plastikowe kubeczki stały się dla dzieci nieograniczonym źródłem radości i kreatywności. Dzieci poznawały materiał poprzez samodzielną lub grupową zabawę. Układały je na płaszczyźnie lub według wzoru (kodu) zaproponowanego przez nauczyciela. Realizowały również własne pomysły. Tworzyły z kubeczków sekwencje rytmicznie powtarzających się kolorów (płaskie lub przestrzenne), wznosiły konstrukcje, odwzorowując przykład „budowli” wykonanej przez nauczyciela czy kolegów. „Strzałem w dziesiątkę” w temacie kodowania stały się także karty do kodowania, które dzieci musiały odszyfrować, czyli pomalować według ustalonego kodu, aby zobaczyć co ukryło się na kartce. Mata do kodowania to nie tylko kolorowe pola z możliwością manipulowania kubeczkami, ale to również bardzo uniwersalne narzędzie, które przydaje się na wielu innych zajęciach, mogliśmy się o tym przekonać podczas lekcji z zakresu edukacji językowej, gdzie wykorzystaliśmy matę i krążki tematyczne do utrwalania liter, usprawniania pamięci słuchowej oraz analizy i syntezy wyrazów.
Zabawy z kodowaniem są pełne radości, otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania. Kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci. Zachęcają je do działań grupowych, dzięki czemu już kilkulatek rozwijają się społecznie.
Nasze działania wykorzystujące elementy kodowania potraktowaliśmy jako pierwszy krok w wielkiej, pełnej przygód i radości podróży, w którą z pewnością będziemy wybierać się teraz coraz częściej.