Zachęcam Państwa do wspólnych zabaw z dzieckiem. Dziś przedmiotem tych zabaw będzie woda.
Wysłuchanie przez dziecko wiersza.
„Rzeczka” M. Strzałkowska
Raz na moście w Zawichoście
posprzeczali się dwaj goście,
a przedmiotem owej sprzeczki
była czystość pewnej rzeczki.
Rzekł gość pierwszy:-Owa rzeczka
nie ma brudu ani deczka!
Owa rzeczka jest przejrzysta,
co dowodzi, że jest czysta!
Rzekł gość drugi:-Pan żartuje!
Owa rzeczka ryby truje!
Jest cuchnąca i paskudna,
co dowodzi, że jest brudna!
Na to znów gość pierwszy rzecze:
-Pachnie brzydko. Nie zaprzeczę.
Lecz czyż zapach, drogi panie,
może świadczyć o jej stanie?
-Też coś! Mówi pan od rzeczy!
-A pan lepiej niech się leczy!
-Brudna rzeczka!
-Czysta rzeczka!!!
I tak toczy się ta sprzeczka,
a tymczasem, jak to bywa,
w rzeczce brudu wciąż przybywa
Po przeczytaniu dziecku wiersza proszę je zachęcić do odpowiedzi na pytania:
- Po czym można poznać, że rzeka jest czysta?
- Co świadczy o tym, że woda w rzece jest zanieczyszczona?
- Czy stan wody można ocenić tylko na podstawie jej wyglądu?
- W jaki sposób są zanieczyszczone wody rzek, jezior i mórz?
- Co się dzieje z rybami lub innymi zwierzętami, które muszą żyć w zanieczyszczonej wodzie?
- Jakie są skutki zanieczyszczenia wód dla ludzi?
- W jaki sposób możemy dbać o czystość wód?
Eksperymenty z wodą. Zabawy badawcze rozwijające wiedzę na temat wody:
- „Co znika w wodzie?”
Dziecko pod kierunkiem rodzica wsypuje lub wlewa do oddzielnych naczyń z wodą różne substancje: sól, cukier, pieprz, kakao, olej, proszek do prania, płyn do mycia naczyń. Po porównaniu roztworów dziecko formułuje wnioski, które z tych substancji rozpuszczają się w wodzie, a które nie.
- „Co pływa, co tonie?”
Do naczynia z wodą dzieci wrzucają kolejno przedmioty różnej wielkości, wykonane z różnych materiałów (plastikowe łyżeczki, ołówek, drewniany klocek, ołowiane kuleczki, klucz do drzwi, piórko, korek itp.) Dzieci próbują odgadnąć, dlaczego niektóre z tych przedmiotów nie toną, mimo że mają większe rozmiary od pozostałych.
Zabawa plastyczna z wodą: „mokre w mokrym”.
Do tej zabawy najlepsza będzie kartka z bloku technicznego. Dziecko moczy gąbkę w wodzie. Wodę rozprowadza za pomocą gąbki po powierzchni przygotowanego papieru. Na tak przygotowanym podkładzie maluje obraz używając farb akwarelowych lub rozwodnionych farb plakatowych. Obserwuje, jak farba rozpływa się i miesza tworząc różne połączenia. Proszę zorganizować w mieszkaniu wystawę prac dziecka.