Praca w tym obszarze ukierunkowana jest na twórcze wyrażanie doświadczeń i emocji za pośrednictwem różnorodnych środków ekspresji: muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Doświadczania takie pozwalają na wyrażenie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, wyzwolenie pozytywnych emocji, a przez to otwarcie się na nowości i pomagają w nawiązaniu relacji. Przedszkole daje dziecku możliwość nie tylko poznawania i odtwarzania rzeczywistości związanej z kulturą i sztuką, ale również eksperymentowania z rytmem, głosem, dźwiękiem, ruchem, grafiką. W kształtowaniu tej kompetencji ważne jest zachęcanie dzieci do poznawania, przeżywania oraz kreowania kultury i tradycji regionalnej i narodowej.
Aranżowanie otoczenia wokół dziecka, stwarzanie warunków do wzbogacania jego przeżyć i wyobraźni oraz uwrażliwianie na wartości estetyczne poprzez działania: plastyczno-konstrukcyjne, umuzykalniające, teatralne
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
Aktywność plastyczno – konstrukcyjna:
- eksperymentowanie z barwą, plamą, linią – działania na różnorodnym podłożu( karton, tkanina, papier o zróżnicowanej fakturze, z wykorzystaniem: kredek, pasteli, kolorowej kredy, węgla, flamastrów, pędzli, farb akwarelowych, tempery, farb plakatowych )
- wykorzystanie montessoriańskiego materiału rozwojowego do różnorodnych działań plastyczno-konstrukcyjnych ( ćwiczenia w łączeniu barw- uzyskiwanie kolorów podstawowych i pochodnych , ćwiczenia z płytkami barwnymi, ćwiczenia z linią – wykorzystanie ramek do zawiązywania, sznurówek, tasiemek, ćwiczenia z fakturą i teksturą – wykorzystaniem płytek o zróżnicowanej szorstkości, ćwiczenia w tworzeniu kompozycji z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, ćwiczenia konstrukcyjne z wykorzystaniem różowej wieży, brązowych schodów, czerwonych sztang, kolorowych cylindrów, kolorowych trójkątów )
- swobodne działania plastyczne inspirowane muzyką, literaturą, sztuką, przyrodą, z wykorzystaniem dostępnego materiału plastycznego
- wystawy prac dzieci (sala, hol przedszkolny, strona internetowa)
Aktywność muzyczna :
- słuchanie muzyki rozrywkowej, klasycznej, tanecznej – określanie rytmu, nastroju słuchanej muzyki
- aktywne słuchanie muzyki ( śpiew piosenek, zagadki muzyczne, tańce z wykorzystaniem muzyki klasycznej, ludowej, rozrywkowej, tańce integracyjne, zabawy muzyczne z wykorzystaniem montessoriańskiego materiału rozwojowego i różnego rodzaju rekwizytów jak puszki szmerowe, dzwonki, instrumenty perkusyjne )
- zabawy muzyczno – ruchowe ( ilustracyjne, inscenizowane, rytmiczne, inhibicyjno – incytacyjne, opowieści ruchowej
Aktywność teatralna :
- spontaniczne zabawy inspirowane rekwizytami i strojami zgromadzonymi w salach
- prezentacja umiejętności dzieci podczas przedstawień, uroczystości przedszkolnych, konkursach i przeglądach taneczno-wokalnych
- oglądanie przedstawień kukiełkowych oraz teatru „żywego aktora” na terenie przedszkola oraz w środowisku lokalnym
- organizowanie tematycznych wystaw prac dziecięcych na terenie przedszkola
- przygotowanie i prezentowanie przedstawień dla rodziców
Aktywność twórcza
Inspirowanie dziecka do aktywności twórczej w zakresie :
- twórczego myślenia : analogie: prosta (dom jest jak…, bo…;), personalna (identyfikowanie się z określonym przedmiotem, zjawiskiem np. ja- chmura, fantastyczna ( np. co by było, gdyby na Ziemi wylądowali Marsjanie, symboliczna
- rozwijania myślenia dedukcyjnego : „co by było gdyby na ziemi wylądowali Marsjanie ?”, lista atrybutów (wyszukiwanie cech np. listek jest…. ),podobieństwa (wyszukiwanie podobieństw między dwoma lub więcej obiektami, tysiąc definicji (np. sad to…), burza mózgów (różnorodne zastosowanie jakiegoś przedmiotu, lista pomysłów),
- ruchu twórczego – inspirowanie do ruchu twórczego poprzez: wykorzystanie muzyki, słów, przedmiotów, gesty, mimikę, ruch całego ciała ( szczególnie do wyrażania uczuć, nastrojów ), akceptację twórczych rozwiązań dziecka dotyczących ruchu
- zapewnienie warunków do twórczych działań plastycznych: inspirowanych przedmiotami z otoczenia dziecka, inspirowanych opowieściami i pojęciami, spontanicznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i narzędzi
WYBRANE METODY
-
- metoda M. Montessori
- metoda pedagogiki zabawy
- metoda tworzenia map pojęciowych
- metoda twórczego myślenia
- ruch rozwijający Veroniki Sherborne
- metody parateatralne: technika zmiany ról, drama, pantomima, teatr paluszkowy, teatr kukiełkowy, teatr cieni, opowieść ruchowa
- – dziecięca matematyka prof. Ewy Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
- – metoda Carla Orffa (instrumenty)
- metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz
- metoda aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss
- metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana (improwizacja ruchowa)
- edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
- kinezjologia edukacyjna – metoda Dennisona
- metoda projektu lub jej elementy
- metoda integracji sensorycznej
- wybrane metody nauczania języka angielskiego
- pomoce „naukowe” (np. lupa, mikroskop, globus, mapa, waga, miarka, menzurka, pęseta, magnes, zegar, liczydło, magiczne skrzynki, piasek kinetyczny